Dankzij een pitch van Japke Kaastra (Head of Financial Health bij ING Nederland) konden we in 2024 bij het ING Global Fund een plan presenteren om samen met GroupM onze 42 onderwijsfilms opnieuw te maken en verbeteren, zodat deze gebruikt konden worden als content voor een landelijke campagne ter preventie van schulden. Zo werd onze kennis en ervaring omgezet in krachtige content die alle jongeren in Nederland bereikt, zowel online als in de klas.
Samen ontwikkelden we de crossmediale campagne ‘Doe ff lekker niet!’, die zich richt op het beslismoment waarop jongeren verleid worden hun zorgtoeslag voortijdig uit te geven of hun pinpas aan iemand anders te geven om snel geld te verdienen.
In november 2024 werd het lesmateriaal ‘Hoe word je rijk?’ in combinatie met de campagne BEKROOND en won GOUD bij de Grand Prix Content Marketing in de categorie Maatschappelijk.
De jury:
“In een categorie met veel concurrentie sprong deze eruit. Het thema is op een authentieke manier aangekaart, met een sterke combinatie van online content en lesmateriaal in de klas. Dit blijft nog jaren relevant.”
Tijdens de Content Conference in het Beatrix Theater vertelde Loes van Geffen, directeur van Money Start, hoe de campagne tot stand kwam. Ze benadrukte dat een eerlijke, duidelijke boodschap jongeren veel beter bereikt dan een ‘gesuikerd blij verhaal’:
“Hadden ze me maar gewaarschuwd vroeger. Maximaal bijlenen? Doe ff lekker niet!” — Jongerenpanel
Het succes werd gevierd samen met onze partner ING Nederland Fonds. Samen laten we zien dat jongeren écht geraakt worden door echte verhalen, begrijpelijke content en praktische tools – en vooral doordat we de campagne samen met jongeren maken, niet over hen.