Doe ff lekker niet

Mogelijk gemaakt door ING

Met de campagne ‘Doe ff lekker niet’ zet Money Start zich in om jongeren in heel Nederland te behoeden voor schulden.

We maken jongeren bewust van valkuilen en hun financiële verantwoordelijkheden als zij 18 jaar zijn.

Uit jongerenpanels is gebleken dat jongeren liever de waarheid horen, dan positieve boodschappen waar ze niks aan hebben.

"Zeg ons maar gewoon wat we wel en wat we niet moeten doen."

luidt de boodschap. En:

“Ik wou dat ze mij veel eerder hadden gewaarschuwd, dan had ik niet jarenlang maximaal bijgeleend.” 

Jongeren vragen zich af waarom ze niet eerder gewaarschuwd zijn. Waarom heeft nooit iemand tegen mij gezegd:

“Stappen met de stacks van ome duo? Doe ff lekker niet.”

"Wat goed dat jullie als Money Start waarschuwen en tips geven met de campagne. DUO kan dit vanuit zijn eigen rol niet op deze manier  doen, maar is heel bij dat jullie dit wel doen."

De campagne

De campagne bestaat uit 13 video’s, waarvan 3 in de SEE-fase en 10 in de THINK-fase. Tijdens de SEE-fase trekken we de aandacht van jongeren met korte en krachtige video’s die 3 onderwerpen introduceren. Hierna volgt de THINK-fase, waarin we jongeren aan het denken zetten en naar de website willen trekken.

De campagne is gericht op gedragsverandering. We zoomen in op de patronen waarin jongeren onnodig schulden maken: 

  1. Zorgtoeslag voortijdig uitgeven
  2. Onnodig maximaal bijlenen
  3. Veranderend inkomen niet doorgeven
  4. Rekeningen laten liggen
  5. Spullen kopen via social media, waar je geen geld voor hebt
  6. Contract tekenen zonder goed te lezen
  7. Boetes wegleggen en niet betalen
  8. Pinpasfraude
  9. Studiefinanciering en reisproduct niet stopzetten
  10. Geen eigen risico apart zetten
 
Onze gedragsveranderende crossmedia communicatie is effectief omdat het gericht is op het kritieke gedragsmoment.

“Stappen met de stacks van ome Duo? Doe ff lekker niet.”

Planning

We beginnen met de SEE-fase en deze duurt 3 weken. Hierna volgt de THINK-fase, deze duurt 6 weken. 

De betaalde campagne start op 15 mei en loopt tot 9 juli. Daarna zal de campagne nog op al onze kanalen tot het einde van 2024 gedeeld worden en ook via partners onder de aandacht worden gebracht bij jongeren in heel Nederland.

Volg onze kanalen

We bereiken jongeren via:
Voor professionals schrijven we over de campagne op:

We verwijzen jongeren naar onze campagnewebsite:

"Hard nodig deze campagne!"

"Goed dat jullie erop wijzen dat je altijd hulp moet zoeken en dat wij er ook voor de jongeren willen zijn."

Campagne
materialen

Bekijk hieronder de campagnevideo’s en -visuals. Wilt u de materialen downloaden en op uw eigen kanalen plaatsen? Klik dan op de download-knop.

SEE-fase

Zorgtoeslag
Studiefinanciering
Pinpasfraude

THINK-fase

Zorgtoeslag
Toeslagen
Studiefinanciering
Social media
Pinpasfraude
Studenten-OV
Incasso
Eigen risico
Contracten
Boetes

Visuals