In gesprek met wethouder Moorman

Tijdens de Week van het Geld 2023 reist het Money Start-team kriskras het land door en bezoekt scholen in tien gemeenten die met ons ‘Hoe word je rijk?’-lesprogramma werken. We ontvangen wethouders in de klas om hen te laten kennismaken met ‘Hoe word je rijk?’ en praten met elkaar over het belang van financiële educatie voor kwetsbare jongeren.

Woensdag 29 maart was Money Start uitgenodigd in het stafoverleg van wethouder Marjolein Moorman voor een gesprek over armoede op scholen. Samen met het speciaal onderwijs, praktijkonderwijs en armoedebestrijding van de gemeente Amsterdam brachten we de problemen in kaart. Wat merken de scholen van armoede onder leerlingen in het onderwijs? Ook bespraken we de sluitende aanpak schuldpreventie als een effectieve manier om schulden te voorkomen. Dit is één van de aanpakken waarop Amsterdam onder leiding van Harro Hoogerwerf (afdelingshoofd Armoedebestrijding van de gemeente Amsterdam) heeft ingezet. Hierdoor is het steeds zichtbaarder geworden hoe we schulden bij kwetsbare jongeren kunnen voorkomen.

In het overleg kwam tevens de implementatie van Geld Gappie in het basisaanbod van het onderwijs en de gemeente aan bod. En op welke wijze onderwijs en gemeente de handen ineen kunnen slaan om de allerkwetsbaarste leerlingen in Amsterdam tegen schulden te beschermen. Voor deze leerlingen geldt: voorkomen is beter dan nooit meer genezen. Geen schulden maken kan je leren!

De totale aanpak is te lezen op de website van SchuldenlabNL.

Kennis over financiële zaken onder jongeren schrikbarend laag 

In Nederland zijn alle jongeren volgens de wet financieel handelingsbekwaam met 18 jaar. Dit betekent dat zij vanaf dat moment bijvoorbeeld zelf hun eigen zorgverzekering moeten gaan betalen. Volgens deurwaarderskantoor Flanderijn zijn er op dit moment 45.000 jongeren met betalingsachterstanden in hun bestand. Sinds de Coronacrisis verdubbelen de cijfers jaarlijks.  Het onafhankelijke onderzoek van S. Telli toont aan dat 9 van de 10 kwetsbare jongeren de basiskennis niet hebben om de overgang naar 18 jaar in goede banen te leiden.  

Lees verder »