Mooie cijfers in halfjaarlijkse evaluatie ‘Hoe word je rijk?’

Het Verwey-Jonker Instituut publiceerde begin dit jaar een rapport over jongereninterventies gericht op het voorkomen van betalingsachterstanden. Het Instituut onderzocht wat écht werkt bij het bereiken van jongeren met geldproblemen. Uit dit onderzoek komt onder meer naar voren dat op speelse wijze informatie overbrengen door jongeren wordt gewaardeerd en dit in combinatie met aandacht voor de financiële verantwoordelijkheden waarmee zij op hun achttiende te maken krijgen, goed werkt. Dat onze ‘Hoe word je rijk?’-gastlessen aan slaan bij jongeren blijkt ook uit de halfjaarlijkse evaluatie van Money Start over de tweede helft van 2022. Aan deze evaluatie werkten 1.148 leerlingen, 106 schooldocenten en 18 gastdocenten uit 9 gemeenten mee. Zij beoordelen de ‘Hoe word je rijk?’-lessen gemiddeld met het cijfer 8,7. Ook de ‘Hoe word je rijk?’-docent (8,6) en peer educator (8,7) krijgen een hoge waardering. Mooie cijfers, waar we blij en trots op zijn!

Bekijk hier het meest recente evaluatierapport van Money Start.

Kennis over financiële zaken onder jongeren schrikbarend laag 

In Nederland zijn alle jongeren volgens de wet financieel handelingsbekwaam met 18 jaar. Dit betekent dat zij vanaf dat moment bijvoorbeeld zelf hun eigen zorgverzekering moeten gaan betalen. Volgens deurwaarderskantoor Flanderijn zijn er op dit moment 45.000 jongeren met betalingsachterstanden in hun bestand. Sinds de Coronacrisis verdubbelen de cijfers jaarlijks.  Het onafhankelijke onderzoek van S. Telli toont aan dat 9 van de 10 kwetsbare jongeren de basiskennis niet hebben om de overgang naar 18 jaar in goede banen te leiden.  

Lees verder »